21 март, 2007

Спорът е полезен


Да се спори с някого съвсем не означава да се стига до скандал и охладняване на отношенията. Може да опонирате на другия, но по цивилизован начин - без викове и презрение.
Много е важно да не загубите самообладание нито за момент и да осъзнавате, че диалогът е добър водач и основен елемент в съжителството между хората.
Всеки от нас попада в трудни ситуации всекидневно: шеф, който избухва за щяло и не щяло, приятел, изпаднал в беда, половинката ви се държи лошо. За да спорите с другия по даден проблем, първо трябва да определите причината за лошото му поведение.

Без обвинения!
Помолете събеседника си да обясни какво бихте могли да направите, за да му помогнете. Ако проблемът е негов, предложете помощта си. Така ще се запознаете с причините за раздразнението и ще знаете как да постъпите, ако се повтори. От друга страна, по време на разправия е желателно да избягвате обвиненията.

Уважението към събеседника е от огромно значение. Да не позволявате на друг да ви засяга не означава вие да бъдете жестоки. Опитайте се нито една от страните да не се оставя да бъде подведена, например да изпаднете в ролята на жертва или да съкрушите директно достойнството на събеседника. Ако по някакъв начин сте го задължили да стане губещ, в бъдеще се подгответе и вие да изпаднете в същото положение.

Говорете поред!
Ако искате нещата да са ясни или когато желаете да споделите, че сте засегнати, не се сърдете. Много е важно да започнете разговора, като говорите в единствено число. Това подканя и другия да вземе отношение по проблема, като по този начин ще изясните фактите, без да се обвинявате взаимно. Не бива да предполагате нищо. Това след време може да охлади отношенията помежду ви.

Оставете събеседника спокойно да изложи своите доводи и чувства.
Доверете му се, както би ви се искало да вярват и на вас. Всяко обвинение кара другия да се защитава и отговорът, който ще получите, може да не е много искрен.

Златни правила при дискусия
Не водете с никого деструктивни разговори. За целта не бива да подценявате събеседника с обиди, заплахи, обвинения, презрение, което би поставило другата страна в неизгодна позиция, дори и вас самите.
Психолозите съветват, когато разговорът се разгорещи или ситуацията стане напрегната и объркана, да се опитате да се успокоите и след време да подновите разговора.
За да бъде разговорът благоприятен и за двете страни, освен спокойствието от голямо значение е да бъдете искрени.

Няма коментари: